1 (edytowany przez jadali 2016-05-03 00:08:38)

Temat: Dywany Orientalne

Dla zainteresowanych tematem:

Dywany Orientalne Od Staro┼╝ytno┼Ťci Po XX wiek (AMBER)
Mehdi Zarif

OPIS ZE STRONY KSI─śGARNIA.DOM.PL
(http://ksiegarnia.dom.pl/dywany-orienta ÔÇŽ 2ee331b8e2)
Bogactwo znakomitych ilustracji uzupe┼énia ciekaw─ů i pouczaj─ůc─ů lektur─Ö, kt├│ra zajmie wszystkich ÔÇô ludzi interesuj─ůcych si─Ö sztuk─ů, kolekcjoner├│w, a tak┼╝e profesjonalist├│w. Ksi─ů┼╝ka przedstawia dzieje tego artystycznego r─Ökodzie┼éa, o┼Ťrodki produkcji ÔÇô zar├│wno te najstarsze, znane ju┼╝ tylko z szacownych zabytk├│w, jak i wsp├│┼éczesne.

Jadwiga Chruszczyńska, starszy kustosz w Galerii Sztuki Zdobniczej
Dział Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie


Dywany orientalne Od staro┼╝ytno┼Ťci po XX wiek
Kolejny tom monumentalnego przedsi─Öwzi─Öcia edytorskiego, po┼Ťwi─Öconego najpi─Ökniejszym wyrobom rzemios┼éa artystycznego. Seria ta stanowi wyj─ůtkow─ů pozycj─Ö w┼Ťr├│d ┼Ťwiatowych wyda┼ä albumowych dotycz─ůcych sztuki u┼╝ytkowej. Przedstawia r├│┼╝ne dziedziny rzemios┼éa artystycznego, ┼é─ůcz─ůc wysoki poziom merytoryczny z unikatow─ů, bogat─ů szat─ů graficzn─ů. Adresowana do wszystkich mi┼éo┼Ťnik├│w i kolekcjoner├│w sztuki jest r├│wnie┼╝ niezb─Ödnym podr─Öcznikiem dla specjalist├│w.

Dywany, kobierce, kilimy... Na Wschodzie wyrabiano je od stuleci. Do Europy dotar┼éy jednak dopiero na pocz─ůtku XV wieku. Sta┼éy si─Ö cennym elementem wystroju wn─Ötrz, nigdy jednak nie zyska┼éy takiej rangi jak w krajach orientalnych, a ich pojawienie si─Ö nie wp┼éyn─Ö┼éo na zmian─Ö stylu ┼╝ycia u┼╝ytkownik├│w. W zachodniej kulturze nie przywi─ůzuje si─Ö wagi do ich symboliki. Pe┼éni─ů funkcje wy┼é─ůcznie dekoracyjne. Ale wed┼éug mieszka┼äc├│w Wschodu r─Öcznie tkane dywany maj─ů dusz─Ö. Dla Azjat├│w jest to o wiele wa┼╝niejsze ni┼╝ fakt, ┼╝e stanowi─ů pi─Ökny element wyposa┼╝enia wn─Ötrz. Islam nada┼é ich ornamentom religijny sens. W miejscach kultu nabieraj─ů szczeg├│lnego znaczenia i nieprzypadkowo s─ů ozdob─ů meczet├│w. Ba┼Ťnie Orientu m├│wi─ů o lataj─ůcych dywanach. Nawet wsp├│┼éczesna komercjalizacja nie os┼éabi┼éa roli, jak─ů odgrywaj─ů dywany w kulturze Wschodu.

Tom Dywany orientalne przedstawia histori─Ö wschodnich dywan├│w od czas├│w staro┼╝ytnych po dzie┼ä dzisiejszy. Pokazuje najs┼éynniejsze i najpi─Ökniejsze r─Ökodzie┼éa - od pochodz─ůcego z V wieku p.n.e. kobierca z doliny Pazyryk w g├│rach A┼étaju, przez dywany medyjskie i perskie z czas├│w Achemenid├│w i Sasanid├│w, kaukaskie i tureckie, chi┼äskie i tybeta┼äskie, afga┼äskie i indyjskie, puszyste gabbehy i kobierce z Samarkandy, a┼╝ po seryjn─ů wsp├│┼éczesn─ů produkcj─Ö. Bogactwo wzor├│w i barw, symbolika ornament├│w, surowce i techniki, warsztaty tkackie i manufaktury, najwa┼╝niejsze o┼Ťrodki produkcji sk┼éadaj─ů si─Ö na niepowtarzalny obraz kunsztownego rzemios┼éa i pozwalaj─ů oceni─ç prawdziw─ů warto┼Ť─ç najpi─Ökniejszych wyrob├│w tej zachwycaj─ůcej sztuki.

Od pierwszej chwili, gdy kobierce pojawi┼éy si─Ö w Europie, sta┼éy si─Ö cenionymi elementami wystroju wn─Ötrz, nadaj─ůcymi im przytulny charakter i ciep┼é─ů kolorystyk─Ö. A jednak nigdy nie pobyty tu takiej rangi jak na Wschodz─Ö. Ich obecno┼Ť─ç w mieszkaniach nie zmieni┼éa naszej obyczajowo┼Ťci ÔÇö nikt przecie┼╝ nie zdejmuje obuwia przed wej┼Ťciem na kobierzec, tak jak to si─Ö czyni w Azji. Na og├│┼é te┼╝, nie znamy ich historii i symboliki. Wschodnich manufakturach kopiuje si─Ö czasem oryginalne wyroby orientalne, ale estetyka tych wyrob├│w podstawia wiele do ┼╝yczenia. M├│wi─ůc najog├│lniej: w ┼Ťwiecie zachodnim kobierce s┼éu┼╝─ů tylko jako ozdoby wn─Ötrz, i s─ů traktowane na r├│wni z innymi sprz─Ötami. Stanowi─ů tez, lokat─Ö kapita┼éu (zakup pi─Öknego egzemplarza to dobra inwestycja) i oznak─Ö statusu materialnego. Dla mieszka┼äc├│w Wschodu, a zw┼éaszcza dla Pers├│w, kobierce s─ů wyrazem wyznawanych przednich warto┼Ťci i integralnym elementem ludzkiej egzystencji. Pe┼éni─ů wa┼╝n─ů role w najdonio┼Ťlejszych momentach ┼╝ycia jednostki, a niekiedy tez, umieraj─ů wraz. z. w┼éa┼Ťcicielem. Spe┼éniaj─ů tak┼╝e wa┼╝n─ů funkcje religijn─ů - nie bez, powodu dywan to jeden z, trzech przedmiot├│w, kt├│rymi wolno ozdabia─ç meczety.

Niew─ůtpliwie jednak od pocz─ůtku XX wieku produkcje kobierc├│w zacz─Öto traktowa─ç w spos├│b merkantylny tak┼╝e na Wschodzie. Ich masowy eksport stanowi obecnie podstaw─Ö funkcjonowania gospodarek wielu azjatyckich pa┼ästw. Mimo to symbolika i znaczenie dywan├│w pozosta┼éy tam niezmienione. Aby to zrozumie─ç, nale┼╝y cofn─ů─ç si─Ö w odleg┼é─ů przesz┼éo┼Ť─ç, bo w niej tkwi─ů korzenie tradycji. Nasze rozwa┼╝ania zaczynamy wi─Öc od om├│wienia najstarszego znanego dywanu-kobierca z doliny Pazyryk, odnalezionego w g├│rach A┼étaj. Nast─Öpnie prze┼Ťledzimy rozw├│j sztuki wi─ůzania dywan├│w na przestrzeni stuleci. Szczeg├│lnie zajmuj─ůcy jest rozdzia┼é po┼Ťwi─Öcony interpretacji znak├│w opracowanych przez, r├│┼╝ne ludy osiad┼ée i w─Ödrowne, kt├│re za pomoc─ů bogatych symboli opisywa┼éy swoje dzieje, wierzenia i rytua┼éy, a tak┼╝e ┼╝ycie codzienne. Zg┼é─Öbienie tej tematyki poszerzy wiedze Czytelnika i mo┼╝e pozwoli mu w mi┼éych dla oka kwiatowych ornamentach dostrzec wspania┼éy ogr├│d, a w dziwnym motywie symbol boskiej nie┼Ťmiertelno┼Ťci lub god┼éo szlachetnego rodu, za┼Ť w abstrakcyjnym rysunku kszta┼ét or┼éa, feniksa, drzewa granatu lub inny element charakterystyczny dla kultury Orientu. W ksi─ů┼╝ce om├│wimy te┼╝ techniki wi─ůzania kobierc├│w oraz metody pozyskiwania materia┼é├│w i barwnik├│w.

Tom zawiera bogaty wyb├│r ilustracji. Jest to rodzaj katalogu, w kt├│rym sklasyfikowano ponad dwie┼Ťcie kobierc├│w pochodz─ůcych z najwa┼╝niejszych o┼Ťrodk├│w produkcji: Iranu, Anatolii i Kaukazu, a tak┼╝e z, innych rejon├│w, takich jak zachodni i wschodni Turkiestan, Indie, Chiny i Tybet. Wyb├│r ten pomo┼╝e Czytelnikowi odr├│┼╝ni─ç, por├│wna─ç i oceni─ç dywany, kt├│re oferuje rynek.

W suplemencie om├│wiono sposoby eksponowania kobierc├│w w ro┼╝nych pomieszczeniach, a tak┼╝e sprawy zwi─ůzane z rynkow─ů wycen─ů warto┼Ťci dost─Öpnych egzemplarzy, dzi─Öki czemu Czytelnik b─Ödzie m├│g┼é zorientowa─ç si─Ö w zawi┼éo┼Ťciach wsp├│┼éczesnego, niezwykle bogatego, lecz cz─Östo niezbyt uczciwego rynku. Tom zamyka glosariusz termin├│w technicznych oraz indeks zawieraj─ůcy nazwy o┼Ťrodk├│w i plemion wyrabiaj─ůcych najwa┼╝niejsze typy dywan├│w.

SPIS TREŚCI

Wst─Öp

HISTORIA ORIENTALNYCH KOBIERCÓW
TAJEMNICZE POCZĄTKI SZTUKI WIĄZANIA KOBIERCÓW
Kobierzec z doliny Pazyryk
Inne znaleziska
Wspaniały kobierzec Chosrowa I (Chosroesa)

MIEJSCE KOBIERCÓW W KULTURZE WSCHODU
Symbole
Zwierz─Öta
Drzewo ┼╝ycia
Top├│r o dw├│ch ostrzach
Swastyka
┼Üwi─ůtynia ognia
Dłoń i wnęka
Liczba magiczna
Gabbehy plemion kaszgajskich

SUROWCE I TECHNIKI
Podstawowe surowce
Wełna
Jedwab
Bawełna i konopie
Farbowanie
Barwniki naturalne
Barwniki syntetyczne
Obr├│bka surowc├│w
Warsztat tkacki
Warsztat tkacki poziomy
Warsztat tkacki pionowy
Sprz─Öt pomocniczy
Osnowa i w─ůtek
Fr─Ödzle
Fartuszki (prebordiury)
Runo
Węzły
Obrze┼╝enia

REGIONY PRODUKCJI DYWANY PERSKIE
Mongołowie
Safawidzi
Kobierce z Heratu
Pocz─ůtki produkcji seryjnej
Państwowe Zakłady Tkackie

OŚRODKI PRODUKCJI
Tebriz
Heriz
Meszkin
Ardebil
Rękodzieła Szahsawanów
Senneh
Bid┼╝ar
Zand┼╝an
Hamadan
Malajer
Rękodzieła Lurów
Czahar Mahal
Jalameh
Sultanabad
Saruk
Ferahan
Lilian
Wiss
Saweh
Teheran
Maslagan
Weramin
Kom
Kaszan
Isfahan
D┼╝uszegan
Nain
Sziraz
Rękodzieła Kaszgajów
Abadeh
Kerman
Jazd
Meszhed
Mud
Dorochsz

Rękodzieła Beludżów
Gonbad-e-Kabus
Rękodzieła Jomudów
Rękodzieła plemienia Tekke

DYWANY ANATOLIJSKIE
Seld┼╝ucy
Mamelucy
Osmanie
Kobierce z Uszaku
Kobierce z Siedmiogrodu
Produkcja współczesna

OŚRODKI PRODUKCJI
Okolice Bergamy
Okolice Canakkale
Okolice Melas
Okolice Megri
Gordes
Kula
Okolice Demerici
Uszak
Hereke
Stambuł i Kumkapu
Okolice Konyi
Ladik
Okolice Kajzerii
Kirsehir
Mud┼╝ur
Wschodnia Anatolia

KOBIERCE Z KAUKAZU
Najstarsze egzemplarze
Kobierce ÔÇ×ze smokiem"
Zdobienia kwiatowe
Wyroby z XIX wieku

OŚRODKI PRODUKCJI
Zachodni Kaukaz
Okolice Gand┼╝i
Rejon Karabachu
Obszar Tałyszu
Step Mugański
Obszar Szyrwanu
Rejon Baku
Rejon Kuby

KOBIERCE Z TURKIESTANU
Zachodni Turkiestan
Wschodni Turkiestan

OŚRODKI PRODUKCJI
Salorowie
Sarykowie
Tekke
Jomudzi
Ersarowie
Czodorzy
Uzbecy
Chotan
Oaza Jarkenda

KOBIERCE Z INDII
Dynastia Wielkich Mogołów

OŚRODKI PRODUKCJI

KOBIERCE Z CHIN I TYBETU
Historia chińskich kobierców
Ikonografia
Kobierce z Tybetu

OŚRODKI PRODUKCJI
Ningxia
Gansu
Obszar Pao-t"ou
Pekin

SUPLEMENT
Kobierce jako element wystroju wn─Ötrz
Kryteria oceny kobierc├│w
Podpis i data na kobiercu
Liczenie węzłów
Glosariusz


BIBLIOGRAFIA
indeks

Autor: Mehdi Zarif
Tytu┼é: dywany orientalne od staro┼╝ytno┼Ťci po XX wiek
Tytuł oryginału: Il Tappeto Orientale
Tłumaczenie: Alina Picazio
Rok wydania: 2000
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: twarde płócienne okładki, obwoluta
Format: 220x280 mm
Ilo┼Ť─ç stron: 287
Mi─Ödzynarodowy Standardowy Numer Ksi─ů┼╝ki: ISBN 83-7245-506-6
Wydawnictwo: Amber Sp. z o. o.

2 (edytowany przez jadali 2016-05-03 00:13:23)

Odp: Dywany Orientalne

[img]http://static1.redcart.pl/templates/images/thumb/373/600/9999/pl/0/templates/images/products/373/8bf67c6009c9b339d82144d63a9d2b95.jpg[/img]


Kobierce Typy, Wzory, Techniki, Tkania Dywan├│w Wschodnich i Europejskich
Enza Milanesi

Jak odróżnić kobierzec perski od indyjskiego, co to jest giordes, czym rózni się wyrób plemion koczowniczych od dywanu wyprodukowanego w warsztacie miejskim co to jest wzór heratu. Przewodnik ten odpowiada na te i inne pytania, a dodatkowym ułatwieniem dla czytelników jest bardzo bogaty materiał fotograficzny i liczne schematy rysunkowe, pomocne w klasyfikacji kobierców na podstawie stylu, czyli wzorów, kolorów i charakterystycznych cech technicznych każdego egzemplarza.

Arkady 1999, ISBN: 83-213-4132-2, 150x250, 194 s., oprawa twarda

(opis ze strony Ksi─Ögarni Dedalus)