Temat: Must i have to

Kiedy trzeba u┼╝ywa─ç "must", a kiedy "have to"?

2 (edytowany przez WSHoran 2016-04-04 17:33:56)

Odp: Must i have to

Tak bym to wyja┼Ťni┼é (┼éatwo zapami─Öta─ç):

must      - musie─ç    (powinienem to zrobi─ç - subiektywne moje odczucie)
have to  - musie─ç   (nie czuj─Ö ┼╝e powinienem to zrobi─ç, lecz mam to narzucone jako obowi─ůzek)

After such a long walk, you must be exhausted.        CZUJ─ś ┼╗E MOG─ś, ALE NIE MUSZ─ś
      Mo┼╝esz(tu)/albo ja mog─Ö si─Ö czu─ç zm─Öczony po spacerze
Before I went inside, I had to pay for the access.    TO WYKONANIE OBOWI─äZKU
      A bez op┼éaty nie ma wst─Öpu - MUSZ─ś (TO OBOWI─äZEK nie odczucie) zap┼éaci─ç za wst─Öp

3

must - traktuj jak "mog─Ö"... poszuka─ç pracy (ale mi si─Ö niespecjalnie chce)
have to - analogicznie "musz─Ö p├│j┼Ť─ç do pracy" = bo mnie wylej─ů/bo jestem lekarzem (czekaj─ů pacjenci=to obowi─ůzek)

4

Zgadzam si─Ö z WSHoran
must      - musie─ç    (powinienem to zrobi─ç - subiektywne moje odczucie)
have to  - musie─ç   (nie czuj─Ö ┼╝e powinienem to zrobi─ç, lecz mam to narzucone jako obowi─ůzek)

5

Czyli w gruncie rzeczy nie ma wi─Ökszej r├│┼╝nicy je┼╝eli m├│wi─Ö, ┼╝e ja co┼Ť mam zrobi─ç ... nale┼╝y bardziej uwa┼╝a─ç co si─Ö u┼╝ywa je┼╝eli m├│wimy do kogo┼Ť─ç, ┼╝e kto┼Ť powinien co┼Ť zrobi─ç ... zgadza si─Ö?

6

To zale┼╝y- w m├│wionym j─Özyku cz─Östo a┼╝ tak nie zwraca si─Ö na to uwagi, ale pod wzgl─Ödem gramatycznym na egzaminach ju┼╝ tak.

must- przymus wewn─Ötrzny(tak─ů czuj─Ö siln─ů ochot─Ö) I must do some physical exercise.
Ale i ,,propozycje"/rozkaz- You must read this book. You must meet her.

mustn't to z kolei nie wolno-polecenie/zakaz [popatrz na dział czasowników modalnych]
i tu znowu jest r├│┼╝nica pomi─Ödzy u┼╝ywaniem mustn't a can't oraz not allowed to [zakaz w przesz┼éo┼Ťci i tera┼║niejszo┼Ťci znowu ma swoje haczyki can't-> couldn't; not allowed to-->wasn't/weren't allowed to ]

have to- przymus zewn─Ötrzny
i tutaj kolejne ale przychodzi z need